We nemen tevredenheid van de werknemers heel serieus, er is een reden dat we bestaan


Het was 2010 en er waren ongeveer honderd werknemers aan het werk in dezelfde kantoorruimte, twee van hen, waaronder onze huidige CEO, die ook een van de oprichters van Agile Design was, hadden er genoeg van om naar hun managers te luisteren die constant op zijn telefoon sprak met een headset. Het was eigenlijk onmogelijk om je ergens op te concentreren. De twee kwamen al snel met een minder beleefd voorstel, dat de manager ergens anders heen zou gaan om zijn telefoontjes te plegen. Hij antwoordde lachend: "Nou, koop een telefooncel voor me". Het probleem was dat er geen op de markt was destijds in Nederland, dus het enige alternatief was om er een te maken.

Die dag stopten Nico en Job met werken voor dat softwarebedrijf en werden ze experts op het gebied van akoestiek. Agile Designs werd geboren.

 

De eerste Office Pod was niet om aan te zien en niet bijzonder geluiddicht, maar de jongens hadden hun roeping gevonden en realiseerden zich met gesprekken met andere bedrijven dat veel werkplekken met hetzelfde probleem kampte zonder dat er een oplossing beschikbaar was.


Na jaren van ontwikkeling, het vragen van feedback van klanten en rigoureus vallen en opstaan, bleek onze vijfde generatie voor telefooncellen, de Agile Design Pod, super functioneel te zijn, een stille plek om te werken met uitstekende akoestiek en stille ventilatie. Aanvankelijk was het, zoals met alles wat nieuw is, een strijd om ze te verkopen, maar toen mensen ze begonnen te gebruiken en hun kantoorcultuur snel veranderde, begon het nieuws te reizen en al snel kochten bedrijven zoals Microsoft, SAP en IBM ze en waren er dol op. We hebben ze met duizenden verkocht en vandaag is de Agile Designs pod best verkopende pod in Nederland.

 

Nico" Ik word zelf zo blij om te zien dat medewerkers gelukkiger worden in de vijfde generatie Agile Design Pod. Het is prachtig om te zien dat wij in de behoefte van zoveel medewerkers kunnen voorzien."

In het begin dachten we dat we stilte verkochten, maar zaten er naast. Samen met onze klanten merkte we iets heel anders.

Lawaai en rumoerig in open kantoren is een groot obstakel voor werkgeluk, constante verstoringen van telefoongesprekken en discussies. Het is moeilijk om je concentratie te vinden als die verloren is door je aandacht naar het lawaai ging in plaats van je werkzaamheden. Het kost tijd om je opnieuw te concentreren, je wordt minder productief, minder creatief en je potentieel wordt niet vervuld. Je wordt er minder gelukkig van.

Dit was onze wake-up call. Toen we het geluidsprobleem weghaalden, werden de mensen al snel gelukkiger. Gelukkige mensen zijn efficiënter, creatiever en leveren beter werk. Geluk & tevredenheid werd toen ons duidelijk en snel ons doel voor de toekomst, niet alleen met betrekking tot onze producten, maar met alles wat we doen.

 

Een gelukkig mens is 12% productiever.(bron: University of Warwick)

Een tevreden medewerkers verkoopt 37% meer in sales(bron: Growth engineering)

Met Gelukkige medewerkers daalt het ziekteverzuim met 66%.(bron: Pryce-Jones, author of Happiness at Work / Forbes)

 

Het werk en de manier waarop we dat doen, verandert snel. Wat relevant was in een industriële context, geldt niet voor informatiewerk. Wat werkte in een open kantoor, werkt niet in multifunctionele ruimtes. En wat we leren over nieuwe digitale werkwijzen, zal achterhaald zijn, zodra we zij aan zij gaan werken met kunstmatige intelligentie. Geluidsreductie is en blijft dus slechts een deel van de oplossing voor werkgeluk.

Met een sterke focus en investering in onderzoek, en een toewijding om binnen ons eigen bedrijf in praktijk te brengen wat we prediken, zijn we vastbesloten om de andere delen van de oplossing voor geluk te vinden, en we zijn van plan om gelukkig te zijn terwijl we dat doen.

Benieuwd naar onze perceptie? Lees hier onze visie